Registrera ny personal

Det finns två olika sätt att lägga till ny personal, genom att personalen nyregistrerar sig via stämpelklockan eller att du lägger upp personalen manuellt via ikonen Personal.

Godkänna nyregistrering via Notiser

För att godkänna personal som nyregistrerat sig via stämpelklockan går du till Startsidan och klickar på Ny registrering. Om personen har kompletterat sina uppgifter visas Klar att godkänna annars står det Uppgifter saknas. De uppgifter som saknas måste då fyllas i när man godkänner personen samt den information som personalen ej själva kan ändra, exempelvis rättigheter i systemet samt anställningsuppgifter. Det viktiga är att du fyller i alla uppgifter som efterfrågas samt att uppmärksamma eventuella varningar. När du klickar Spara ska du hamna på startsidan och först då har personen sparats. Tänk på att några uppgifter är valfria och fylls på under Valfria personuppgifter.

Registrera ny personal manuellt

Om du istället ska registrera personal helt manuellt, klicka på fliken  Personal och sedan på knappen Lägg till personal. Därefter får du fylla i samtliga uppgifter om personen. Tänk på att några uppgifter är valfria och fylls på under Valfria personuppgifter. Förutom uppgifter om personen, finns möjligheter att lägga in chefsrättigheter, ändra skatteberäkningar och till sist välja anställning. Det är viktigt att fylla i alla uppgifter som efterfrågas samt att du klickar på Spara

Vid  utbetalningssätt kan du välja Kontant utbetalning om den anställda ännu inte uppgett sitt bankkonto, detta för att kunna spara personen i systemet. Detta måste ändras innan första lönen ska betalas. 

När alla personinställningar är ifyllda kommer du till biten där anställningen läggs upp. Börja med att välja korrekt avtal.

  • Visita/HRF, Riksavtalet
  • Visita/Unionen, Tjänstemän
  • Bemanning 

När avtalet är valt kan du sedan fylla i alla anställningsuppgifter. 

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss