Stöd för äldre versioner försvinner – nya krav på versioner
Observera att denna artikel avser stämpelklockans funktionalitet.
För att säkerställa en stabil funktionalitet i stämpelklockan fasar vi ut stöd för äldre versioner av iOS, iPadOS, macOS och Chrome. Detta innebär att du behöver uppdatera den iPad, iPhone, Mac eller webbläsare där ni har stämpelklockan installerad.
Framöver kommer vi att kräva iPadOS 15, iOS 15, Safari 15 på macOS eller Chrome 81.
Om ni använder en enhet eller webbläsare som inte går att uppdatera behöver ni införskaffa en ny enhet eller uppdatera till en nyare webbläsare och installera stämpelklockan på nytt.
Hur vet jag vilken version vi använder?
- Logga in på Personalkollen.se, gå till Inställningar → Stämpelklockor.
- I listan Installerade stämpelklockor ser du vilka installationer som gjorts. Observera att varje gång en nyckel för stämpelklocka fylls i på en enhet räknas det som en installation.
I kolumnen Webbläsare ser du vilken typ av enhet och vilken version av operativsystem eller webbläsare som används.
- Om det står iPad/iPhone/iOS/Safari med en version äldre än 15 behöver du uppdatera eller byta ut enheten.
- Om det står Chrome med en version äldre än 81 behöver du uppdatera webbläsaren eller använda en nyare version.
I kolumnen ID ser du stämpelklockans installations unika ID, varje gång du anger nyckeln för stämpelklocka registreras en ny installation. Vill du säkerställa vilket ID er stämpelklocka har klickar du på Meny - Inställningar i stämpelklockan.
Hur uppdaterar jag enheten eller webbläsaren?
Följ nedan steg för att uppdatera din enhet eller webbläsare till en version som stöds.
På iPad eller iPhone (iPadOS/iOS):
- Gå till Inställningar.
- Välj Allmänt → Programuppdatering.
- Om en uppdatering finns, tryck på Hämta och installera.
- När uppdateringen är nedladdad, tryck på Installera nu.
- När installationen är klar kan du öppna appen för stämpelklockan igen.
På dator (Chrome):
- Öppna Chrome.
- Klicka på de tre prickarna uppe till höger → Hjälp → Om Google Chrome.
- Chrome söker automatiskt efter uppdateringar och installerar den senaste versionen.
Jag kan inte uppdatera min enhet – vilken ska jag välja?
Om du inte kan uppdatera din nuvarande enhet eller webbläsare behöver du byta till en nyare modell eller version.
- För iPad/iPhone: Välj en modell som har stöd för iPadOS 15 eller iOS 15 (eller senare).
- För Mac: Välj en modell som har stöd för Safari 15 (eller senare), alternativt installera webbläsaren Google Chrome.
- För datorer med äldre system: Se till att du kan installera och köra Chrome 81 (eller senare).
Kan jag installera stämpelklockan på någon annan enhet än en surfplatta eller mobiltelefon?
Om ni använder en enhet eller webbläsare som inte går att uppdatera behöver ni införskaffa en ny enhet eller uppdatera till en nyare webbläsare och installera stämpelklockan på nytt.
Ni kan också välja att enbart använda stämpelklockan i personalens inlogg.
I vår artikel Installera stämpelklockan hittar du guider till de olika typerna av installation.
Behöver jag tänka på något om jag byter enhet för stämpelklockan?
För varje installerad stämpelklocka gör systemet en kontroll inför löneutbetalning. Kontrollen säkerställer att stämpelklockan har haft internetuppkoppling och skickat över alla arbetade tider till systemet när en löneperiod har passerat. Om du byter enhet för stämpelklockan är det därför viktigt att du avinstallerar gamla stämpelklockor som inte kommer användas. En guide för hur du avinstallerar en stämpelklocka hittar du i vår artikel Hantering av stämpelklockor.