Vi skyddar dina personuppgifter

GDPR och Personalkollen

Personalkollen är juridiskt sett personuppgiftsbiträde och företaget är personuppgiftsansvarig. Det är Personalkollens ansvar att våra användare, de personuppgiftsansvariga för företaget, har de förutsättningar som krävs för att följa GDPR i alla led. 

De regler och lagar som redan finns kring vad ett företag är skyldig att arkivera så som bokföring och löneuppgifter tas även upp i GDPR. Därför finns det begränsningar i vilken information du kan begära att få raderad. 
För att du ska få så bra hjälp som möjligt vid hanteringen av personuppgifter arbetar vi kontinuerligt med systemets säkerhet, smidighet och enkelhet. 
Du kan läsa våra allmänna villkor via följande länk: Personalkollen's allmänna villkor
Vi lagrar all information inom EU. Vår primära tjänsteleverantör är AWS (Amazon Web Services) och Personalkollen driftas från deras datacenter i Frankfurt. Vi tar backup varje natt och dessa lagrar vi även på egna, krypterade servrar utanför AWS. Vi lagrar backuper i två år.

Så gör du för att ta ut information

Om en anställd begär ut de uppgifter som finns lagrade i Personalkollen finns de samlade i form av Excel-exporter under ikonerna

  1. Tider
  2. Löner
  3. Personal

Detta måste ske genom personuppgiftsansvarig på företaget, Personalkollen lämnar alltså inte ut dessa uppgifter direkt. Du kan läsa mer om att exportera uppgifter till excel i vår artikel Excel-exporter.   

Fick du svar på din fråga? Tack för din feedback! Något gick snett. Vänligen försök igen senare.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss