Förmåner/Avdrag

Skapa egna förmåner/avdrag

Samtliga inställningar för förmåner/avdrag hittar ni under  Företagsinställningarna.

För att lägga till egna förmåner/avdrag klickar man på den blå knappen Lägg till förmån/avdrag. Här får du sedan specificera den förmånen/avdraget du vill skapa genom att ange namn, typ av förmån och eventuellt förmånsvärde, om förmånen ska medföra ett avdrag samt hur den ska beräkna. 

Förmåner med förinställda värden uppdateras kontinuerligt efter Skatteverket. Använder man sig av ett eget förmånsvärde måste man specificera värdet samt vilket typ av förmån det gäller, exempelvis Parkering. Man kan också välja att inte ha något förmånsvärde, utan endast skapa ett avdrag.

Förinställda förmåner/avdrag

Grundinställningen i Personalkollen för fri lunch eller middag är inlagt enligt Skatteverkets riktlinjer och kollektivavtalets avdragsregler. Vid förändringar uppdateras förmånen automatiskt.

Redigera i en redan skapad förmån eller avdrag

För att redigera en förmån/ett avdrag så klicka på pennan till höger. Ändringen påverkar inte låsta löneperioder. För att radera en förmån/avdrag klicka på krysset till höger. 

Bilförmån

Om en i personalen har en bilförmån registreras det direkt på personen under  Ändra personuppgifter. Längre  ner på sidan finns en ruta för Bilförmån som kan kryssas i, därefter måste man fylla i:

  • Kod för förmånsbil
  • Bilförmån/månad (hela förmånsvärdet)
  • Bilavdrag/månad (om avdrag ska göras)
  • Milersättning, förmånsbil (om ersättning ska utgå)

Om arbetsgivaren står för fritt drivmedel ska även det kryssas i.

Beräkning

Förmån/avdrag kan beräknas enligt följande:

  • Automatisk efter ett antal timmars arbete
  • Automatiskt en förmån/ett avdrag per månad
  • Manuellt vid godkännande av lön

Väljer man att automatisk räkna efter ett antal timmar måste antalet timmar specificeras. Om man däremot väljer manuellt, så kommer en möjlighet att justera antalet visas direkt på lönespecifikationen (se bild)

Om något automatiskt val används, måste förmånen/avdraget aktiveras på personens anställning under Personal genom att man klickar på Anställningar och vidare till Ändra uppgifter, och därefter aktiverar förmånen/avdraget.

Ändra bokföringskonton för förmåner/avdrag

Under InställningarBokföringskonton visas samtliga bokföringskonton. Under rubriken Förmån-/avdragkonton visas alla konton som tillhör förmåner/avdrag. Du kan läsa mer om bokföringsinställningarna här.

Fick du svar på din fråga? Tack för din feedback! Något gick snett. Vänligen försök igen senare.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss