Tillåt personalen att skicka in frånvaroansökningar
När du aktiverar funktionen för frånvaroansökningar kan din personal skicka in förfrågningar om ledighet och frånvaro direkt via systemet. Dessa ansökningar visas på din startsida, där du enkelt kan hantera dem på två sätt:
- Registrera frånvaron - för att godkänna ansökan.
- Ta bort ansökan - för att neka ledigheten.
Detta gör det smidigt att hantera personalens frånvaroansökningar direkt i systemet.
Du aktiverar funktionen under Inställningar - Schema och tider - Personalschema. Personalen tillåts då direkt att skicka in frånvaroansökningar. För mer information till personalen om hur funktionen fungerar, se vår artikel Frånvaroansökan för dig som anställd.
Innan en frånvaroförfrågan attesterats står det Inväntar svar på den anställdes inlogg. Det skickas inte några notiser till den anställde, varken vid godkänd frånvaro eller nekad frånvaro. Schemat uppdateras utifrån vald åtgärd.
Registrera frånvaroansökan
Om du önskar bevilja en frånvaroansökning klickar du på Registrera. Du vägleds direkt till frånvaroregistering av förvald frånvarotyp. När frånvaron är godkänd uppdateras schemat både i chefs-läge och för den anställda.
Neka frånvaroansökan
Klickar du Ta bort en frånvaroregistrering är det samma sak som att frånvaron nekas. Den anställdas förfrågan försvinner och det planerade passet i schemat kvarstår.