Fortnox
Personalkollen kan integrera mot ett brett urval av andra program. Exempelvis med din kassaleverantör, ditt bordsbokningssystem, ditt hotellsystem och SMHI. Under Företagsinställningarna finns en samlad sida med information kring vilka integrationer som går att aktivera samt hur du går till väga. I denna artikel kan du läsa om hur du upprättar en koppling till Fortnox för automatiskt inläsning av bokföringsunderlagen som genereras efter varje låst lön- & dricksperiod.
Aktivera integration
För att aktivera integrationen mot Fortnox går du till sidan Integrationer under företagsinställningarna. När du klickar på Skapa koppling till Fortnox så öppnas ett nytt fönster och du behöver logga in i Fortnox för att ge Personalkollen tillgång att skicka in bokföringsunderlaget. När du loggar in i Fortnox behöver du göra detta via deras tidigare inloggnings-sida. Signeringen kan endast göras om du har ett chefs-inlogg med rätt behörighet i Fortnox. Personalkollen känner av detta vid signeringen och säkerställer att kopplingen endast kan utföras av behörig person.
När integrationen är uppställd behöver du även ange verifikationsserie under bokföringsinställningarna. Utan verifikationsserie inställt kommer du inte kunna exportera bokföringsunderlaget. För att kunna importera datan till Fortnox krävs det även att serien i Fortnox är inställd som manuell.
Exportera bokföringen
När du har låst en löneperiod och ska skicka in bokföringen klickar du på Rapporter/Underlag och väljer bokföringsunderlag. Klicka sedan på Exportera till Fortnox.
Om du använder vår dricksmodul kommer du kunna exportera bokföringen på samma sätt.